Постдрукарська обробка, або постпрес, – це комплекс маніпуляцій, що здійснюються під час виготовлення поліграфічної продукції після її друку.
Усі види постдрукарської обробки можна розділити на дві основні категорії: технологічно необхідні види постпресу та маніпуляції, спрямовані на надання готовим поліграфічним виробам покращених декоративних і фізичних властивостей.
Існують такі основні види постдрукарської обробки:
- Різання – Необхідне для надання виробу кінцевого розміру, розрізання виробів на окремі сторінки, аркуші або інші одиниці тиражу, вирівнювання країв. Виконується на гільйотинних паперорізальних машинах.
- Вирубка та висічка – застосовується для виробництва поліграфічних виробів, виготовлених із картону або дуже щільних видів паперу, декоративної, незвичайної форми, яку неможливо вирізати на паперорізальній машині. За макетом замовника створюється штамп, за допомогою якого після друку виріб вирубується на вирубному пресі. Використовується для виробництва папок, коробок, етикеток, візиток тощо.
- Фальцювання та біговка – спеціальна обробка поліграфічних виробів, дизайн яких передбачає наявність згинів. Виконується на спеціалізованому обладнанні. Застосовується при виробництві
- Фальцювання – це згинання аркушів. Без цієї операції неможливо отримати багатосторінкову продукцію: брошури, книги, журнали на скріпку, буклети. Також фальцювання використовується в односторінковій продукції, такій як листівки, запрошення та інша продукція.
- Біговка – це допоміжна операція для фальцювання, застосовується для згину щільного паперу та картону.
- Брошурування та переплетення – збирання поліграфічних виробів, що складаються з великої кількості сторінок, в єдиний продукт.
- Брошурування металевою скобою – найпопулярніше рішення для малотиражних видань, наприклад, тонких журналів і брошур з невеликою кількістю сторінок, які не потребують застосування складних технологічних процесів. Зшивання на металеву скобу виконується для виробів обсягом від 4 до 80 сторінок. Звертаємо вашу увагу, що для виготовлення такого виду переплету технологічно кількість сторінок у блоці має бути кратною чотирьом.
- Переплетення подвійною дротовою петлею «Wire-O» – постдрукарський процес, що передбачає зшивання аркушів на металеву пружину. Широко застосовується при виготовленні блокнотів, календарів, презентацій, планінгів, каталогів і роздаткових матеріалів середніх тиражів, а також для зшивання наукових робіт і ділової документації.
- М'який переплет (клейове безшовне скріплення) – один із недорогих і швидко виготовлюваних переплетів при друку багатосторінкових видань тиражем від 50 екземплярів. Обсяг видання для м'якої обкладинки – від 80 до 800 сторінок. Це один із найпопулярніших у сучасному книговиробництві.
- Твердий перепліт – різновид оформлення та скріплення зошитів книжкового блоку, при якому використовується тверде покриття. При твердому переплеті для обкладинки книги використовується картон або інший жорсткий матеріал, а книжкові блоки, як правило, зшиваються між собою, а не склеюються. Він підходить для книг будь-якого обсягу, але найчастіше товщина варіюється в межах від 60 до 1000 сторінок. Цей вид переплету є одним із найміцніших і забезпечує хороше відкритя книги, використовується при виготовленні якісної та довговічної книжкової продукції.
- Плотерна порізка – це технологія точного відтворення векторного комп'ютерного зображення на матеріалах із підкладкою: самоклеючому папері, самоклеючій вініловій плівці (відомий ORACAL) тощо. Виконаний за допомогою плотерної порізки малюнок, залежно від матеріалу, можна нанести практично на будь-яку поверхню: метал, пластик, папір, тканину, скло тощо. Сильний клеєвий шар дозволяє наклеєному зображенню служити довгий час. Ви часто стикаєтеся з результатами застосування плотерної порізки: наклейки (стікери) довільної форми, оформлення вітрин, кіосків, виготовлення різних знаків, табличок, рекламних матеріалів, магнітів та багато іншого.
- Персоналізація (персонифікація) друкованої продукції – це можливість нанесення на кожному окремому екземплярі тиражу індивідуальних змінних даних: цифрових (нумерація), графічних (штрихкодування) або текстових. Серед популярної продукції, для якої використовується персоналізація: бейджі, листівки та запрошення, конверти, іменні пакети і пакети з привітаннями, купони, талони, грамоти, дипломи і сертифікати, квитки, подарункові блокноти і щоденники, бланки, документи особистого типу.
- Перфорація – створення на поліграфічних виробах ліній відриву
- Свердління отворів і встановлення люверсів. До люверсів зазвичай прив'язують мотузочки (приклад: бирки) або вішають за них (приклад: календарі, плакати). Люверс – це спосіб механічного зміцнення отворів у тонких матеріалах, металеві кільця, які встановлюються у спеціально підготовлені отвори з метою запобігання розриву в місці кріплення. Іноді виконує функцію декоративного елемента. Ми встановлюємо люверси, срібло, золото або заклепки на папір, картон, шкірозамінник, пластик та інші матеріали. Кільце люверса може бути встановлено на відстані до 10 мм від краю.
- Заокруглення кутів – технологічний процес видалення гострих кутів і надання їм округлої форми. Дозволяє надати готовому виробу закруглені риси та приємний зовнішній вигляд. Використовується в декоративних цілях. Застосовується при виготовленні візиток, кишенькових календарів, блокнотів, щоденників тощо.
- Каширування – приклеювання до щільного і жорсткого матеріалу (основи) тоншого матеріалу (лайнера). Застосовується, найчастіше, при виробництві упаковки – для створення одночасно і міцної, і зовні привабливої упаковки.
- Тиснення і конгрев – нанесення на поліграфічні вироби відтиску, рельєфу, припресовування до них металізованої або кольорової фольги. Найчастіше цей вид оздоблення використовується при виготовленні обкладинок для твердого переплету з бумвінілу та шкіри, листівок, грамот, календарів, посвідчень, перепусток, залікових книжок, студентських квитків.
- Конгревне тиснення – це поліграфічний спосіб створення рельєфно-випуклого зображення, широко використовуваного в рекламі, дизайні, у виготовленні сувенірної або іміджевої продукції. Тиснення і конгрев надають готовій продукції дуже красивий святковий вигляд.
- Ламінування – покриття друкованого виробу прозорою синтетичною полімерною плівкою. Цей вид оздоблення застосовується як для захисту виробу від пошкоджень та інших впливів, так і для надання виробу привабливого зовнішнього вигляду. У ламінуванні використовуються глянцеві плівки, які роблять кольори більш насиченими, і матові плівки, які надають виробу матовий ефект і захищають від відблисків.
- УФ-лак (вибірковий УФ-лак) – за допомогою цієї технології на поліграфічній продукції виконують часткове або повне покриття поверхні, надаючи виробу блиск і оригінальність. Якщо потрібно нанести УФ-лак на окремі ділянки продукції (виділити ім'я, контактну інформацію, логотип тощо) – це називається вибіркове нанесення. І це не лише красиве декорування виробу, при повному покритті УФ-лакування служить захистом від стирання, впливу вологи, пилу та інших зовнішніх факторів. УФ-лак може застосовуватися в таких видах поліграфічної продукції: візитки, блокноти, конверти, наклейки, стікери, етикетки, журнали, книги, каталоги, брошури, листівки, запрошення, сертифікати, пакети, коробки, папки, календарі.